Magnesium: wat betekent het voor het lichaam

Magnesium: wat betekent het voor het lichaam

 

Magnesium is na natrium, kalium en calcium het belangrijkste mineraal in het lichaam. Meer dan de helft zit in de botten en tanden, een kwart in de spieren en het laatste kwart is verdeeld over het hele lichaam. Het draagt bij aan de goede werking van meer dan 300 cellulaire biochemische reacties.

Het lichaam produceert dit sporenelement niet, maar verliest er veel van door urine-uitbraak. De aanbevolen dagelijkse inname van magnesium is 420 mg voor mannen en 360 mg voor vrouwen.

 

Regulering van stress en angst

De effecten van magnesiumsuppletie op stress, angst en depressie zijn al lang bekend. Magnesium draagt bij tot de normale werking van het zenuwstelsel, met name door zijn calciumantagonistische werking. Inderdaad, calcium speelt een rol in de opwinding van de zenuwvezels. Door de werking van magnesium te remmen, stabiliseert magnesium het membraan en helpt het de zenuwen te reguleren. Integendeel, een onvoldoende inname van magnesium via de voeding kan leiden tot een verstoring van het evenwicht en dus tot overprikkeling van het zenuwstelsel.

 

Magnesium komt in een stressreguleringscyclus terecht die een vicieuze cirkel kan worden als stress of een magnesiumtekort te groot wordt. Stress veroorzaakt namelijk het vrijkomen van adrenaline, wat bijdraagt aan de verhoogde eliminatie van magnesium. Deze belangrijke eliminatie van magnesium leidt tot een tekort in het lichaam, waardoor stress wordt geaccentueerd.

 

Opgemerkt moet worden dat in de aanwezigheid van gematigde stress, de toevoeging van vitamine B6 aan magnesium niet is aangetoond dat het superieur is aan het nemen van magnesium alleen, wat indirect het therapeutische effect van het metaalion bevestigt.

 

Effectieve hartpreventie

Er zijn veel testen gedaan dat de cardiovasculaire voordelen van magnesium ondersteunt. Er is een gunstig effect van magnesiumsuppletie waargenomen op :

·         bloedplaatjesaggregatie

·         bij hypertensieve patiënten. Een daling van de bloeddruk, zowel systolisch als diastolisch, werd waargenomen na een maand behandeling.

Onlangs is een verband gevonden tussen magnesiumtekort en coronaire hartziekten, hartritme stoornissen en plotselinge hartdood.

 

Het is belangrijk op te merken dat bepaalde geneesmiddelen die worden voorgeschreven in geval van gastro-esofageale reflux of gastritis (omeprazol, pantoprazol,...) kunnen leiden tot een magnesiumtekort. Magnesiumsuppletie kan daarom worden aanbevolen voor bepaalde patiënten.

Magnesiumtekort kan een effect hebben op het hart- en vaatstelsel met een verhoogd risico op hartritmestoornissen en hartinfarct.

 

Sportactiviteit

In de spieren is magnesium betrokken bij de productie en afgifte van energie en bij de ontspanning van de spieren: de magnesiumopname bij sporters vergemakkelijkt het uithoudingsvermogen en helpt bij het beperken van pijnen en krampen.

Betere glycemische controle

In de afgelopen 15 jaar hebben studies een verband gelegd tussen magnesium en diabetes. Magnesium draagt bij aan het juiste gebruik van glucose en de werking van insuline in het lichaam. Er zijn sterke aanwijzingen dat een goede inname van magnesium helpt bij het voorkomen van type 2 diabetes.

 

Bestrijding van vermoeidheid

Magnesium is essentieel voor de productie en het beheer van energie op cellulair niveau, vooral in het licht van verschillende stressfactoren (temperatuur, toxines, intense lichaamsbeweging, psyche, ...). De behoeften ervan nemen toe in geval van verhoogde noodzaak. Het is dus vooral aan te bevelen voor mensen die gestresst zijn, maar ook voor degenen die het meest blootgesteld zijn aan een tekort: ouderen, actieve vrouwen, menopauzale vrouwen, sporters, studenten,...

 

Ondersteuning van de gezondheid van de botten

Magnesium is een belangrijk bestanddeel van het bot en heeft daarom, net als calcium, een belangrijke rol te spelen. Dit geldt zowel voor volwassenen als voor kinderen. In het geval van een tekort zal het lichaam deze reserve aanspreken, waardoor het bot verzwakt wordt. Het is daarom essentieel om ervoor te zorgen dat u de juiste hoeveelheid calcium krijgt, vooral in perioden van groei en veroudering.

 

Bij inname van een voedingssupplement op basis van magnesium is de toedieningsvorm (oxide of zout) van het ion niet van belang: wat telt is een toereikende dosering om echte effectiviteit te bereiken.